Friday, August 13, 2010

... kurma ...

Rezki di hari jumaat. Dapat kurma dari bos2 kat sini...tak perlu nak beli dah...Cukup stok sebulan nie... I mmg suka berbuka dengan kurma...Kkdg tu lepas berbuka dok sesaja tengok tv, leh gak lagi layan kurma 3, 4 biji...I suka yg basah2 skit..sedapppp....
Kurma adalah buah yang berkat, Rasulullah SAW mewasiatkan kepada kita untuk memulakan sesi berbuka puasa dengannya.

Daripada Salman ibn 'Aamir, Sesungguhnya Rasullah SAW bersabda :"Jika salah seorang di antara kamu hendak berbuka puasa, berbukalah dengan kurma sebab kurma itu berkah, kalau tidak ada maka dengan air kerana air itu bersih dan suci." (Hadis riwayat Abu Daud dan at-Tirmizi).

Daripada Anas:"Sesungguhnya Nabi berbuka puasa dengan beberapa ruthab (kurma basah dan segar yang baru dipetik dari pokok) sebelum solat Maghrib, kalau tidak ada ruthab, maka beliau berbuka dengan tamar (kurma kering), jika tidak ada, maka dengan meneguk beberapa tegukan air putih." (Hadis riwayat Abu Daub danat-Tirmizi)


Uols suka tak makan kurma coz memang ada yang tak gemar kurma nie kan......

24 comments:

Sharinginfoz said...

memang banyak khasiat kurma ni

Pelajar IPT Above 30 Tak Boleh Masuk?

Iman's Umi said...

Suka sgt kurma, dlu kecik2 peti ais mak sedara jd mangsa, asyik angkut je, puasa ni beli kt hero je, x tau jenama apa coz yg diorg packing skit2, tp best sbb x manis sgt dn x keras mcm tamar lain.

atty's said...

aty suka sgt kurma sis..leh makan .cam mkn jeruk je..bulan tak posa pun suka beli kurma.

☆ lieya latif ☆ said...

alhamdulillah...murah rezeki sis.....takyah beli dah.....

lieya suke mkn kurma ni.....tapi kene tgk yg lembut n kulit die takkeras...kalo tak mmg tak sedap nak mengunyah heheeheh

ratna said...

kami tak berapa sgt mkn kurma.. tp saya ni demand sis.. saya mkn kurma yg tetengah dia tu ada badam.. hik hik..

Hezesuze said...

suke makan kurma yg xde bijik tpi mahal gilos....huhu

rATu kEBaYA said...

sis saya kalau kurma suka yang nampak kering kat luar tapi dalam dia lembut je..

tapi kurma ni mmg byk khasiatnyer kan

makdara TERDIVA said...

salam rasp,

saya mkn kurma time bulan pose jer..bukan tak suka..tp kureng jer..padehal kurma la yg paling bagus utk diet.. :)

Diarihatiku1976 said...

ooo..saya pun suka makan kurma ni...

mrsharis said...

woww..banyaknya kurma. Murah rezeki..

Pasni boleh la buat biskut ulat bulu..buh inti kurma lebih sikit..hehe

˙·٠•●♥ Cik Puan Mimi ♥●•٠·˙ said...

sis, saya pun tak suka sangat kurma, tp kalau kurma jenis basah, saya suka, kalau kering yang kerepot tu saya tak suka sebab liat.. kering jer tekak nak mengunyah dan menelan.. kalau yang basah tu sedap sikit nak makan dan saya suka jugak kurma yang bertangkai

ikiqzana said...

i suker sesangat mkn kurma ni.. klu bkn bulan puasa pon mkn gak.

sara suker mkn kurma ni jugak tapi abg dia x.. huhuhu.

eLLy said...

Saya Suka.. Selalu dapat yg basah2 dari iran.. emm codapp

Lady Dyla said...

I beli kurma kt Cairo hrtu tak hbs2 lagik.. siap ada badam..
tp ssh nk telan.. bulan puasa ni br nk sentuh kurma2 tu.. hehe

POSH76 said...

me too suker sgt kurma walaupun bukan bulan puasa...good for health hehe

Eri-chan said...

hehe..i pun dpt kurma free 1st day pose tp i tanak...
nak kurma sedap2..
i agak cerewet lah nak mkn kurma ni...memilih beno padahal khasiatnya byk, kalau tak Rasulullah tak anjurkan makan sahur 3biji kurma dgn susu kambing segar..InsyaAllah kenyang sepanjang puasa...

Dee said...

sis, dulu2 selalu dpt free..sejak keje company ca ya nun alif..ni x penah dpt..so, beli sendiri..i sahur pun mkn kurma sis..tu perut leh tahan..hehehe..

mummysyafie said...

last year mewah ngan buah kurma ni. ada2 je yg datang bagi kat opis. tapi..tiz year maca mtakde rezeki je.

maya amir said...

buat cekodok kurma.. pergh selera berbuka & bersahur:)

rasp said...

sharinginfoz,
: a'ah mmg byk hikmahnya kan..

iman's umi,
: i pun tak brapa yg manis2 sgt...

ratna,
: oooo i kalo yg ada badam tu, lagik laju makan :D

hezesuze,
: kalo yg mahal bebenor, tapi dapat free best gak kan hahahaha

aishah,
: i pun suka yg gitu...tapi ekceli semua pun i bedal hehehehe

makdiva,
: salam sis...oooo iye ke...i takde season, semua time suka :D

ina,
: kita geng! high five...

lia,
: apa kuih ulat bulu tu sis? tak tau punnnnn...

mimi,
: i nie tak kisah sgt apa2 jenis, tapi kalo yg cam u ckp tu, lagik laju le habis....

ikiqzana,
: 2 anak, 2 citarasa berbeza ye sis...

elly,
: wahhhh untung u sis...sedap tu..

dilla,
: waaaaaa bestnya siap leh beli sendrik kat cairo tu....

posh,
: byk hikmah dia kan sis...

eri-chan,
: oooo iye lah kan sis, ikut selera memasing...baik menolak dari terbuang kan...

dee,
: ooooo tapi CNY nanti byk dpt limau plak hehehehe...mmg elok makan kurma nie...

mummysyafie,
: a'ah...tahun nie i pun kureng dapat....

maya amir,
: eh eh sis...1st time dengar cekodok kurma nie...leh try nanti..

GreenJade said...

ai sukeeee sgt..nak pulak kurma nabi@ajwa tuh..hehehe

kalu hubby blk mesia sll suruh dia borong kurma ajwa bekilo2 hehehe

nieda said...

murah rezeki...bagus mkn kurma ni...

@xiM said...

yer saya sangat suka jugak dengan kurma..sekarang dah macam macam..ada kurma taruk badam lagi kat dalam..

ﮐذﻣﯥﺮﺍﭬﮐﺎﺮ said...

sama lah sis.. mra pun suka makn buah kurma.. buka puasa 2 biji, lepas makan satu biji lagi..